Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A jóga lényege a személyes Én (dzsíva-Átman) és a legfelsőbb Én/Isteni Én/ (paramatman) egyesülése. Ha valóban jógát gyakorolunk és nem a testmozgást, mint gimnasztikát, akkor eljutunk önmagunk megismeréséhez, mentális, fizikai képességeink tökéletes ismeretéhez, mely által tudatunk kitágul, és megérti, hogy minden ugyan abból a forrásból ered. Ezen megértés által képessé válunk a tökéletes együttérzés elsajátítására. Az indulatok már nem uralnak minket többé. Képessé válunk arra, hogy mindent külső szemlélőként, érzelemmentesen szemléljünk, ez által objektíven tapasztalhatjuk meg a valóságot, és helyünket az adott szituációkban. A jóga gyakorlása felszabadulttá, örömtelivé teszi a gyakorlót. A Nirvána-satka, i.e. 8. századból tökéletesen írja le a helyes aspektussal gyakorló érzését;

„ A tökéletes nyugalom formájából vagyok.

A tökéletes tudatosságból való vagyok.

Az egyedüli örökkévalóság formájából vagyok.

Örökkévaló vagyok.”

A jóga öröm, nem kín és nem a test megfeszítése. Ha egy gyakorlatot nem tudunk elvégezni tökéletesen, az sem baj! Csak el kell képzelnünk, hogy a mozdulatot meg tudjuk csinálni, és koncentrálunk a szó-ham légzésre, (vagyis a teremtő tudat vagyok) mely egyhegyűvé tesz bennünket. Ez az egyhegyűség megtanítja a testet és tudatot a hajlékonyságra, és felkészít az igazi egyesülésre, Isteni énünk, és tudatunk, egyesülésére, mely egy extatikus boldog állapotot eredményez, amit shamadinak hívunk. Az extázis, itt nem a nyugati értelmezésű kirobbanó érzés, hanem egy felemelkedett, nemes, isteni tudattal azonosulni képes átélést jelent!

Idézet az Amrita-bindu-upanisadból;

„Az, aki bár élőlényekben lakozik, s mégis minden lény lakóhelye, és minden lényt kedvel - az a Vaszudéva vagyok én.”

Mire jó a jóganevetés?

A jóganevetéssel, a hangok minőségétől függően a rekeszizmokat, és a rekeszizmok mögött levő zsigeri szerveket mozgatjuk, stimuláljuk, így azok jobb vérkeringésben részesülnek. Bármilyen problémánk van ezen a területen, az hamarabb regenerálódhat, beindulhatnak az öngyógyító folyamatok, a jobb, oxigéndúsabb vérellátás miatt. A jóganevetéskor az agyunkban endorfin szabadul fel, mely az immunrendszert is erősíti.

A jóga osztály alap gyakorlata éppen ezért a jóganevetés, majd ezt követi a jóga Krija rész. A krija- tisztítást, tisztulást jelent, de jelent, tevékenységet, mozdulatot. Ekkor intenzív, dinamikus légző gyakorlatokat végzünk, melyek segítenek a test méregtelenítésében, tisztulásában, de a kundalini felébresztésének előkészítője is!

-          kis terpeszben állunk, lábainkat berogyasztjuk, törzsünket előre döntjük, kezeinkkel a térdek felett támaszkodunk, úgy, hogy az ujjak egymás fellé néznek, majd intenzív hasi préssel történő ütemes kilégzést végzünk az orron keresztül. A belégzés mindig automatikus. Légzésünk az első szakaszban lassú, majd ezt követi egy gyorsabb, és végül ismét visszatérünk a lassú szakaszra. A gyakorlat helyes elvégzésekor a keresztcsont erősödik. Ezt a csontot az élet kapujának is hívják, mivel jelentős szerepet tölt be a vörösvértestek képzésében, de itt alszik a kundalini kígyó is! A tapasztalatok szerint a rendszeresen isiásszal küzdők jelentős hányadánál csökkenek, vagy teljesen megszűnnek a klinikai tünetek.

-          ezt követi a kalapácsoló légzés, rugalmasan hajlított lábbal 22-szer. Szintén csak kilégzés történik a fentiek szerint, mivel a belégzés automatikus.

-          a következő légzésnél a törzs döntve marad, és a test tengelyét forgatjuk nyújtott, kitárt karokkal, miközben erőteljes kilégzéseket végzünk az orron keresztül. A gyakorlat szintén 22 ütemű.

-          Ez után az álló tviszter légzés következik. karjaink lazán a lendület tehetetlenségi erejénél fogva még inkább segítik a felső törzs kimozdítását. 11-szer jobbra, majd 11-szer balra történik a kilégzés, a már fentiekben említettek szerint.

-          a következő légzési ciklusnál a kezeket a tarkóra helyezzük, majd kifordítjuk a törzset jobbról ballra és fordítva, de úgy, hogy a test mindig megáll a kiindulási helyzetnél (egyenes tartás) Erőteljes kilégzéseket végzünk orron keresztül, a belégzés automatikus. Itt is 22-es ütemszámmal dolgozunk!

-          Lábainkat zárjuk, tenyereket a vesékre helyezzük. A derekat erőteljesen hátra mozdítjuk, ekkor végzünk belégzést, az orron keresztül, majd erőteljesen visszalendítjük az egész törzset egyenes tartásba, ügyelve arra, hogy a törzsünk ne dőljön előre, ekkor erőteljesen kilélegzünk az orron keresztül.

-          Végül mély sóhajjal előre hajolunk, majd így maradunk 3 normál lélegzetvételnyi ideig, és ismét mélysóhajjal megpróbálunk még mélyebbre hajolni, míg végül tenyereinkkel elérjük a talajt. 3 normál lélegzetig ebben a testhelyzetben pihenünk.

-          ujjainkkal mintha két szivárványt rajzolnánk magunk előtt a földön, és erőteljes kilégzésekkor tenyerünket törzsünk enyhe megemelésével 22-szer a földhöz ütögetjük. mind e közben a fejünket lefelé lógatjuk!

Ha a jógaosztályból semmi mást nem gyakorolunk, csak a jóganevetést és a bevezető légzés sorozatokat, már nagyon sokat tettünk testünk tisztulásáért, egészségéért!

Miért fontos, hogy a test optimális állapotba kerüljön?

Ahhoz, hogy megvalósíthassuk a tökéletes egyesülést, szükséges, hogy a test könnyű és szabad legyen, ne pedig, merev, fájdalmakkal teli, ami elvon minket attól, hogy megélhessük a mindennel egybeolvadás élményét, megérezhessük, „óceánná válásunk csodáját”.

Részlet, a Jóga –dristi – szamuccsaja-ból;

„ Amikor leromboltuk a bemocskolt állapotot, újszülött hős támad fel. Az igazi igyekezet jele, hogy az emberben kifejlődik az öröm, eltűnnek a gátak, tudásra vágyik, és meghódol a tudók előtt.”

A jóga osztály további gyakorlatai mindig a gyakorló állapotától függően, olyan rövid ideig tartott mozdulatok, melyek segítenek a test és lélek rehabilitációjában. Az óra végén elhangzó közös mantram, már a lélek felemelésének kezdete, függően attól, hogy a gyakorló milyen aspektussal, és értelemmel recitálja a mantramot. Az óra nem vesz igénybe csupán 50, max. 70 percet. Miért ilyen „rövid”? Mert a cél hogy megtapasztaljuk az örömöt, a könnyedséget, és nem a kifáradást!

A jóga egy összetett rendszer, mely mély filozófiai rendszerrel bír, de előbb szükséges, hogy megtapasztalásaink legyenek önmagunkkal, hogy megérthessük, a jóga gondolatiságát. A jóga osztály előkészíti az utat a mély spirituális, transzcendentális élményekhez, melyek nem az elme játékaiból adódnak, hanem a valóság felismeréséből és megtapasztalásából. Mivel a módszer rendkívül egyszerű, és könnyű, ezért bárki számára alkalmas a testi, lelki egészség megvalósításához, mely egyben, ha a gyakorló a későbbiekben el akar mélyülni a jóga tudományában, egy stabil alapot ad annak megértéséhez és elsajátításához. Ez azonban nem feltétlen minden gyakorló célja, hiszen van aki, csak önmagát akarja „karban tartani.

Milyen téves nézetek vannak a jógáról?

Sokan a jógát a Hatha jógával azonosítják, és azt gondolják, hogy a jóga csupán egy másfajta testmozgás, mint pl. az aerobik, és a többi kondicionáló sport. Ugyanakkor az is elterjedt, hogy a hatha jógát bárki gyakorolhatja, és annak csak pozitív hatásai lesznek. Mivel ez a Raja Jóga része, ezért a hatha jóga feltételez egy már pszichikai és testi felkészülést, melyben az ízületek is alkalmasak a gyakorlatok elvégzésére. Ezért gyakran előfordul, hogy a hatha jógát gyakorló nem hogy egészségesebb, de betegebb lesz a gyakorlás során, hiszen hiányoznak a fizikai, és mentális alapok. Sajnos Európában, így hazánkban is tévesen a jógát a hatha jógával azonosítják, és a tanulók tanfolyam szerűen gyakorolják. A tanfolyamokon, olyan információkat kapnak a test energetikai rendszeréről, melyben megtapasztalásuk nincs, de a felhalmozott rengeteg átadni kívánt ismeret, egyben blokkolhatja is a gyakorlót a teljes önátadásban, a megtapasztalásokban. Ezért fordulhat elő, hogy sokan kiábrándulnak a jógaórákon, hiszen fájdalmasak és feszítettek a tapasztalások, gyakori a sérülés. Erről keveset beszélnek.

A jóga, az igaz ind. jóga hagyomány szerint, rendkívül egyszerű tapasztalatok megszerzésével kezdődik. Könnyű, a testet és pszichét helyrehozó gyakorlatokkal. Amikor a gyakorló eléri az optimális állapotát, aminek ideje lehet akár több év is, kezdődhet csak el az igaz elmélyülés, a jóga ősi titkaiba, a guru segítségével.

Az európai ember ne akarjon indiaiként élni! Mások a genetikai adottságok, mások az éghajlati viszonyok, más a kulturális, és strukturális környezet. Ezért nem célra vezető, ha valaki amint gyakorlóvá válik, pl. le akar mondani a húsevésről, vagy azonnal bármilyen tapaszt akar gyakorolni (tapasz; amikor a testet vagy lelket ”megfeszítjük”, pl. böjt)!

A jógaosztály bárkinek elsajátítható és alkalmas az európai ember számára, hogy a megtapasztalások részesévé legyen. Alapozásnak, de akár a puszta jól léthez is elég az 50 perc. Nincs szükség 2-3 órás gyakorlásra, ahhoz, kiteljesedettebbek, érzelmileg és fizikailag egészségesebbnek érezzük magunkat! Mi itt élünk Európában, mérsékelt égöv alatt. Figyelembe véve a környezeti és egyéb élettani hatásokat, a hétköznapi tevékenységeink mellett a jógaosztály alapgyakorlatai segíthetnek minket. Amikor a jógamester elérkezettnek látja az időt, be fog minket vezetni a mélyebb megismerésekbe, de fontos, hogy megbízzunk mesterünk, gurunk felkészültségében tudásában, így válik számunkra áldássá jelenléte, és átadása.

Szó- Ham- kiteljesedésében; Az vagyok- A Teremtő tudat vagyok