Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Biopszichológia
 

A lélek és a testi jóllét közötti kapcsolat, puszta feltételezésből, igazolt tudományos ténnyé vált. Kimutatták, hogy a hipotalamusz termelte bizonyos hormonok, közvetlenül hatnak a védekezési rendszerre, és bár az agyalapi mirigyben képződő hormonok hatása is fontos, az idegrendszer közvetlenül is befolyásolja a védekezési rendszert.

A nyirokszervek közvetlen kapcsolatban vannak az aggyal és a gerincvelővel: az idegrostokból szabaddá váló aktív anyagok közvetlenül serkentik a nyirokszerveket. A védekezési rendszer pedig befolyásolja az elmét. Megfigyelték, hogy az interleukin-1(ez a nyiroksejtek védőhatását összehangoló anyag) számos működési és biokémiai változást idéz elő az agyban, ami étvágycsökkenésben, álmosságban, és ingerlékenységben mutatkozik meg. Nem meglepő, hogy ha a lelki tényezők gátolni, vagy serkenteni képesek a védekezési rendszert, annak működése is befolyásolni tudja a lelki jóllétet.

Ha lelkileg kiegyensúlyozottak vagyunk, vagy jó kedvünk van, az kedvező befolyással bír a Nagy falósejtek aktivitására, melyek a testbe kívülről bejutó (idegen) baktériumokat ugyan úgy bekebelezik, mint az elfajult saját sejteket és bizonyos salakanyagokat. A falósejt állábai a sejt belsejébe juttatják a baktériumokat és az előbb felsorolt sejteket, salakanyagokat.

 
 
 

A kutatók az örökölt immunrendszert alkotó fagociták (falósejtek) aktivitását vizsgálva úgy találták, hogy az ember immunrendszerének első vonalát is alkotó sejtek szintén a belső óránk szerinti napi ingadozás szerint aktívak vagy passzívabbak. A veleszületett immunrendszerünket alkotó fehérvérsejtek azok, melyek az illetéktelen behatolót azonnal megpróbálják lefegyverezni, míg szervezetünk szerzett immunrendszerének T- és B-limfocita sejtjei akcióba nem lépnek. A kutatás rámutat, hogy az alvás a védekező rendszer „karbantartása" végett is létfontosságú.

Kevesen tudják, de immunsejtjeink 70 százaléka a bélrendszerben éldegél, s így nyilvánvaló, hogy ha egészséges és erős bástyákra vágyunk, a táplálkozásnál kell megfognunk a probléma gyökerét. Az immunrendszer egy veleszületett és szerzett részből áll, amik elengedhetetlenek a külső támadások kivédésében, a homeosztázis: a belső környezet dinamikus állandóságának megőrzésében. Elsődleges tehát, hogy minél több zöldséget, gyümölcsöt, rostot, telítetlen zsírt és minél kevesebb káros anyagot vigyünk be a szervezetünkbe étellel-itallal, és adott esetben, ha szükség van rá (például a téli időszakban) megfelelő módon egészítsük ki testünk vitamin- és nyomelem-szükségletét. A második alap a rendszeres mozgás, a friss levegő s a megfelelő oxigénellátottság. A stresszes helyzetek elkerülése vagy azok megfelelő kezelése, a kielégítő, rendszeres, pihentető alvás, a pozitív gondolkodás és a minél gyakoribb nevetés szintén segíti és fokozza a védekező rendszer aktivitását.

 

Kép