Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A jóga gyakorlásának kezdete

Hogyan kezdjünk a jóga gyakorlásához

 

Fontos, hogy testünket felkészítsük, és szilárd alapokat hozzunk létre a jóga ászanák magasabb tudatosságának elvégzéséhez. Szükséges a test, légzés, elme összehangolása.

Az álatokról elnevezett pózok pl. serkentik a hormonok kiválasztását és lehetővé teszik a gyakorlatok által, hogy ez kontrollálhatóvá váljék, így a gyakorló is megfelelhet a természet kihívásainak, de nem kezdhetjük ezzel a gyakorlásainkat, hiszen erre is fel kell készíteni a testet.

A fizikai test merevsége arra utal, hogy a szervezetben felgyülemlett méreganyagok vannak. Ezek akadályozzák a testben a prána zavartalan és optimális áramlását.

Az ászanák cél a blokkok feloldása, mentális, fizikai síkon, szomato-pszichikus folyamat által. Izomcsók bárhol kialakulhatnak a testben, mely a nyak merevségében vagy különböző idegi fájdalmakban is jelentkezhet.

A kezdő gyakorlatok segítenek, hogy ezek a problémák megszűnjenek. Ezek a Pávánámuktászana sorozat gyakorlatai. E sorozat első gyakorlatai ülő helyzetben a végtagok kisebb kimozgatásaival kezdődnek, majd a fejet mozgatják ki, ám az ízületekre, izmokra való jótékony hatásuk mellett hatással lesznek a pangó nyirokáramlásra, vénás áramlásra, és az emésztő rendszerre is. A gyakorlónál fontos a türelem, és fokozatosság elve, főleg akkor, ha test nem egészséges. Ebben a gyakorlási szakban fokozatosan regenerálódik és ifjodik meg a szervezet, így készül fel a későbbi pozíciók, ászanák tökéletes elsajátítására!

A stressz faktor az egészséges szintre kerül, a légzés harmonizálódik a test apró mozgásaival, így csökken a fizikai fájdalom. A kezdőknek nagyon fontos, hogy minden 2. vagy 3. gyakorlat után megpihenjen. Ekkor csendben csukott szemmel kényelmesen ül, és figyeli, mi történik a testben, milyen változásokat érzékel a gyakorlat végrehajtása után. Fontos, hogy a kezdő gyakorlatok előtt is, pihenéssel kezdjünk. Még akkor is, ha úgy tűnik ezek a pozíciók egyáltalán nem megerőltetőek a testünknek.

Az öltözetünkre is oda kell figyelni. A kezdők megfelelő öltözéke, soha nem a divatos jóga dressz!

A gyakorló ruhája legyen természetes anyagból, mely laza, és sehol nem feszül a testre, nem szorít, viszont fedi a karokat, a törzset és a lábakat is teljes hosszában. A lábfej és kéz szabadon van.

Népszerűek a különböző keménységű polifonok. Kezdők használjanak kellemesen puha polifont, sőt ha szükséges puha természetes anyagú plédet is, amit nem takarózásra kell használni, de szükség esetén az ülep, vagy derék alá helyezhető.

Ha először végezzük a gyakorlatokat semmi másra nem szükséges figyelnünk, csak az aktuális mozdulatok tudatosítására. ez az 1. szint. A gyakorlás ekkor létre hozza a belső békét, egyensúlyt, ami a fizikai test harmóniájához vezet. Később, -2 3 hét napi gyakorlás után- figyelemmel és integrált légzéssel végezzük ugyan ezeket a mozdulatokat. Ekkor növeljük az ellazultságot, a hatás erőteljesebbé válik a fizikai és energetikai szinteken, és a belső szervek működése szempontjából. Ezt a módot 1 hónapig gyakorolva egy magasabb a 3. szintre léphetünk, amikor a testben figyelhetjük a prána áramlását, melyet kellemes bizsergésként, vagy csiklandó érzetként követhetünk a testen belül gyakorlat végzése közben. Természetesen 3. szint elérésekor is alkalmazzuk az első két szint figyelmét!

A Pavanamuktászana első gyakorlatai:

1.      Prárambhiká Szthiti (alaphelyzet)

/nyújtott ülés támasszal/

2.      Pádánguli Naman (lábujjhajlítás)

3.      Gulpha Csakra (bokakörzés)

4.      Gulpha Ghúrnana (bokaforgatás)

5.      Dzsánuphalaka Ákarsan (térdkalács felhúzás)

6.      Dzsánu Namana (térdhajlítás)